به گزارش روابط عمومی سازمان ، بخش ویژه کشاورزی که با مساعدت وزارت جهاد کشاروزی در شبکه تلویزیونی بازار راهاندازی شده همه روزه در دونوبت، ساعت (13:30 تا 14) و ساعت ( 19 تا 20:30 ) جمعاً به مدت دو ساعت در جدول پخش برنامههای شبکه بازار قرار دارد.
این برنامه تلویزیونی برای اولین بار با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و دستیابی به خودکفایی اقتصادی و امنیت غذایی براساس تفاهم نامه وزیرجهاد کشاورزی با رئیس سازمان صدا و سیما برای تولید و پخش روزانه دو ساعت تحت عنوان" برگ سبز" برنامه تلویزیونی ازشبکه "بازار"، اجراء شده است.
در این بخش ویژه، فعالیتهای حوزه پر دامنه کشاورزی و ظرفیتهای کشور در عرصه زراعت، باغداری، دامداری و طیور، شیلات، تجهیزات و لوازم کشاورزی، صنایع مرتبط با این بخشها وجنگلها و مراتع از طریق ساخت برنامههای تولیدی تبیین خواهد شد.
در راستای تاثیری که رسانه تلویزیون در بین کشاورزان هم برای افزایش آگاهی از آخرین یافته های بخش و هم به لحاظ اهمیت امنیت غذایی و از سوی دیگر افزایش ضریب سرمایه اجتماعی کشاورزان سخت کوش ایران زمین با تولید نزدیک 100 میلیون تن در سال می تواند باعث افزایش سرمایه های اجتماعی در بخش کشاورزی می شود.
کانال تلویزیونی کشاورزی از روز شنبه چهاردهم تیر ماه برنامه های بخش کشاورزی را پخش کرده است، که شامل برنامه های مستند ،گزارش آموزشی در زمینه های تخصصی تولیدات گیاهی ودامی و صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین ارایه زیر نویس حاوی اخبار کشاورزی استان ها ،توصیه های هواشناسی کشاورزی می باشد و برای کشاورزان مفید فایده خواهد بود.
دلايل راه اندازي اين شبكه ها در كشورهاي پیشرفته در بخش كشاورزي نظیر دانمارك، نیوزلند، فرانسه و آمريكا يا كانادا با ساير كشورها يي نظیر چین و پاكستان و حتي برزيل متفاوت است. در كشورهاي پیشرفته در بخش اقتصاد كشاورزي تلاش ها براي حفظ و تقويت اين جايگاه و تداوم حضور در بازار هاي جهاني و تامین ارزان تر منابع و تولیدات و در كشورهايي نظیر فرانسه و دانمارك متكي بر تولید غذاي سالم تر و ارگانیك و كاهش مسائل زيست محیطي است .
در وضعیت فعلی کشاورزی کشور با توجه به محدودیت های موجود از قبیل کم آبی و خشکسالی ،فرسایش خاک ،مهاجرت جوانان از روستا به شهر ها برای اشتغال نسبت به برنامه توسعه کشاورزی وضعیت متوسطی را مشاهده می کنیم زیرا تولید را ه خود را ادامه می دهد و لی برای آینده ضروریست نسبت به تغییر نگرش ها و روش های تولید برنامه های اطلاع رسانی و ترویجی موثری تهیه واز شبکه کشاورز پخش شود.
در كشورهايي نظیر چین و پاكستان تاكید عمده بر ارتقاء دانش و مهارت هاي اولیه كشاورزان و توسعه روستايي بر پايه كاهش فقر قرار دارد و به طور طبیعي حركت به سمت توسعه بخش در اين نوع كشورها در گام نخست با اصلاح وضع موجود، توانمند سازي تولید كنندگان، بالابردن سطح دانش و مهارت ها وتكنیك هاي تولید صورت مي پذيرد و در گام هاي بعدي قرار گرفتن در مسیر كشاورزي تجاري خواهد بود.
موضوع مشترك در بین تمامي اين شبكه هاي كشاورزي، روستايي مهم بودن نقش طبقه و طیفي در جامعه است كه وظیفه تولید غذا را به عهده دارد و اين گروه به هیج وجه نبايستي قرباني فضاي مصرفي و ساير دغدغه هاي مسلط بر اين جوامع شوند .
بطور کلی ویژگی شبکه کشاورزی می تواند شامل موارد زیر می باشد:
| ارتقاء جايگاه جامعه طبقات و گروه هاي كشاورزي و روستايي.
| معرفی قطب هاي مهم كشاورزي که نقش اساسی در توسعه اقتصادی دارند.
| علاوه بر پخش برنامه های کشاورزی صنعتی ، حفظ پايه هاي کشاورزی سنتي ایران .
| صادرات ،بسته بندی و ارایه محصولات کشاورزی کمی و کیفی .
| معرفی صنایع دستی ،زندگی عشایر ،آداب و رسوم های
| تكرار پخش برنامه در چندين نوبت براي راضي نگاه داشتن و دسترسي برنامه ها برای مخاطبان عام وخاص.
در میان كشورهاي مورد بررسي، كشور پاكستان به ويژه از نظر نوع نظام بهره برداري در بخش و متوسط زمین هاي زير كشت در اختیار بهره برداران داراي بیشترين شباهت به جامعه كشاورزي ايران است . |