ورود |  عضويت|  EN
پنج شنبه 09 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1399/03/07

اجرای طرح‌های نوین آبیاری از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی اصفهان


اجرای طرح‌ها و روش‌های نوین آبیاری به‌عنوان نیازی اساسی در منطقه خشک و نیمه‌خشک مرکز کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان ، مهرداد مرادمند در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان اصفهان به مناسبت "هفته ارتباطات و روابط عمومی" افزود: بهره‌وری در مصرف آب و افزایش راندمان از مزایای اجرای چنین طرح‌هایی به شمار می‌رود و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کم شدن منابع آب بویژه در مناطق مرکزی ایران و استان اصفهان، بی شک اهمیت چنین طرح‌هایی بیش از گذشته شده است.

وی ادامه داد: طرح‌ها و روش‌های نوین آبیاری که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب دارد تاکنون در سطح ۱۲۳ هزار هکتار معادل نیمی از سطح کشت فعلی استان اجرا شده است و به‌دنبال افزایش این سطح خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر ضرورت تغییر تاریخ کاشت در بعضی از محصولات زراعی بهاره به پاییزه در راستای پایداری هرچه بیشتر منابع آبی اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی با جایگزینی و توسعه کشت گیاهان مقاوم به خشکی از دیگر برنامه‌های اصلی این نهاد محسوب می‌شود.

مرادمند با اشاره به اهمیت حذف تدریجی محصولات کم بازده تصریح کرد: تهیه و تدوین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی و باغی استان نقش بسزایی در این پیوند ایفا خواهد کرد.

وی به اهمیت جایگزینی و توسعه باغ‌های مقاوم برابر خشکی نظیر پسته، انار، بادام، انگور و گل محمدی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه گلخانه‌ها در استان با مساحت هزار و ۸۵۶ هکتار سالانه ۲۷۷ هزار تُن انواع محصولات تولید می‌کنند، اما باز هم با برنامه‌ریزی و مشارکت کشاورزان می‌توان این نوع کشت را ارتقا داد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره تهیه اطلس نیاز آبیاری محصولات کشاورزی تصریح کرد: با وجود تمام محدودیت‌های آبی در این منطقه، تلاشگران عرصه کشاورزی و دامداری و محصولات مرتبط در بسیاری از زمینه‌های تولیدی در جایگاه‌های برتر در سطح کشور قرار دارند و نیازهای اساسی کشور را تامین می‌کنند.

مرادمند، میزان تولید انواع محصولات زراعی در سال زراعی ۹۸ - ۹۷ را حدود ۴.۵ میلیون تُن اعلام کرد و افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب در این سال زراعی و تامین آب از محل شبکه آبرسانی زاینده‌رود و افزایش سطوح زیر کشت، میزان تولید محصولات در مقایسه با گذشته افزایش داشت.

وی ادامه داد: از ۵۶۴ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی در سال زراعی گذشته حدود ۲۹۰ هزار هکتار معادل ۵۱.۵درصد به کشت محصولات زراعی که ۲۵۴ هزار  هکتار مربوط به زراعت کشت های آبی و ۳۶ هزار هکتار مربوط به کشت های دیم و مابقی اراضی زراعی آبی و دیم آیش و باغ ها بود.

مهرداد مرادمند رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان به همراه مجتبی فوقی مدیر حوزه ریاست و کسری بابایی مدیر روابط عمومی این سازمان، به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان اصفهان دیدن و با خبرنگاران این رسانه گفت و گو کردند.

کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود به‌عنوان شاهرگ حیاتی این مناطق یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز کشورمان است، زاینده‌رود که قرن‌ها سرچشمه حیات و رشد در مرکز ایران زمین بوده، سالهاست که بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب در طبیعت، گرفتار خشکی شده است.

نوسانات دوره‌ای جریان این رودخانه که مشکلات متعددی برای محیط‌زیست، پوشش گیاهی و گونه‌ای جانوری منطقه ایجاد کرده، کشاورزی به‌عنوان یکی از مشاغل اصلی فلات مرکزی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

استان اصفهان با دارا بودن۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان، ۳.۹درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.

در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62141

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 456
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 456

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32634743
Visitors بازديد هاي امروز: 7918
Visitors بازديد هاي ديروز: 8862

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/09 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا