ورود |  عضويت|  EN
سه شنبه 28 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1399/03/10

مزارعِ گلِ محمدی گلپایگان فرصتی برای جذب گردشگر و ایجاد اشتغال


در راستای رعایت الگوی کشت و بهینه سازی آبیاری، کشت گل محمدی در شهرستان گلپایگان رایج شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان ، حیدرعلی گل محمدی-رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان اظهار کرد: در راستای رعایت الگوی کشت و بهینه سازی آبیاری، کشت گل محمدی در شهرستان گلپایگان رایج شده است. اکنون بالغ بر ۱۵۰ هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت گل محمدی قرار دارد که میانگین عملکرد حدود ۴ تن در هکتار را شاهد هستیم. مزرعه داران در زمینه برداشت این محصول مشکل دارند چرا که نیازمند نیروی کار تخصصی هستند، البته با همکاری فرمانداری و شورای تامین توانستیم مشکل نیروی کار را در دو سال اخیر حل کنیم.

وی در خصوص صنایع تبدیلی و جانبی این محصول ادامه داد: در شهرستان چند کارگاه سنتی و دو واحد نیمه صنعتی مشغول به کار هستند. همچنین دو واحد صنعتی هم نیازمند راه اندازی است، علت راه اندازی نشدن کارخانه ها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و تامین نشدن وسایل مورد نیاز است. همچنین یکی از کارخانه ها مجوز لازم را گرفت، اما تسهیلاتش در بانک مانده و نتوانسته اخذ کند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان گفت: اکنون به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی در شهرستان کشت این محصول را محدود کردیم و توصیه نمی کنیم، اما اگر این مشکل حل شود می توانیم این نوع کشت را توسعه دهیم، شهرستان گلپایگان این ظرفیت را دارد که هزار هکتار از مزارع خود را زیر کشت گل محمدی ببرد.

گل محمدی افزود: این کشت علاوه بر درآمد زا بودن می‌تواند در زمینه گردشگری نیز جاذبه داشته باشد. اگر بتوانیم اسانس گیری انجام دهیم می توانیم وارد حوزه صادرات هم شویم، همچنین در زمینه جذب گردشگر این ظرفیت وجود دارد که سالانه
۵۰۰ هزار نفر از مزارع گلمحمدی بازدید کنند. ضمن اینکه گلپایگان در لبنیات و سایر محصولات کشاورزی قابلیت‌های خوبی دارد و با ظرفیت های موجود می‌توان گلپایگان را تبدیل به قمصری دیگر در استان اصفهان کرد

 وی یادآورشد: متاسفانه محصول گل محمدی خرید تضمینی ندارد، اما مزرعه دار حقوق کارگران را به روز پرداخت می کند، ولی برای دریافت پول فروش گل خود چکِ سال آینده را از خریدار دریافت می‌کند.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62158

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 381
Members اعضاء: 1
مجموع كاربران مجموع: 382

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32777293
Visitors بازديد هاي امروز: 4362
Visitors بازديد هاي ديروز: 9261

فعال در اين زمان كاربران فعال:
01: host
Copyright (c) 1403/01/28 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا