ورود |  عضويت|  EN
سه شنبه 28 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1395/11/26

اولین جلسه ستاد سن غلات استان


رئیس سازمان حفظ نباتات کشور  در ستاد مبارزه  با سن استان اصفهان گفت :از 23 میلیون هکتار اراضی کشور،  درسطح دومیلیون و 100 هزار هکتارعملیات  مبارزه با سن  انجام شده است

به گزارش روابط عمومی ، اولین جلسه ستاد سن غلات استان با حضور دکتر باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، مهندس کریمیان ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان  مهندس معین مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی،مهندس کرمانی معاونت بهبود تولیدات گیاهی، مهندس کریمیان ریاست سازمان مدیران شهرستانی و سایر همکاران و کارشناسان برگزار شد.

در این جلسه دکتر باغستانی با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش تمامی همکاران شاهد میانگین سن زدگی کمتر از نیم درصد در سطح کشور هستیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته در حدود 23 میلیون هکتار اراضی کشور، عملیات‌های مختلفی توسط مجموعه حفظ نباتات انجام گرفت که از این میزان دومیلیون و 100 هزار هکتار در زمینه مبارزه با سن بوده است.

وی  با بیان اینکه سال گذشته 60 هزار هکتار مبارزه با زنگ در سطح کشور انجام شد، افزود: با تلاش‌های شکل گرفته همه بخش‌ها، کشور در تولید گندم به خود کفایی رسید و به طور قطع نقش مجموعه حفظ نباتات در رسیدن به این موفقیت پررنگ بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در موضوع عدم تطابق ایراداتی به ما وارد شد اما مسئله مهم این‌جاست که طبق بررسی‌های شکل گرفته به این نتیجه رسیدیم که مشکل در ثبت نشدن بعضی آفت‌کش‌ها است و در صورت ثبت آنها ایرادات مرتبط با عدم تطابق برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه برخورد با فروشگاه‌های غیرمجاز فروش سم در کشور عنوان کرد: با تلاش تمامی همکارانمان در تمامی استان‌ها تعداد سه هزار و 500 فروشگاه غیرمجاز عرضه سم در سال گذشته به حداکثر 400 فروشگاه تا ابتدای بهمن ماه سال جاری کاهش پیدا کرده است که نشان از برنامه‌ریزی و حرکت دقیق در راستای ساماندهی فروشگاه‌های عرضه سم است، باید اعلام کنم استان اصفهان نیز اقدامات بسیار خوبی در این بخش انجام داده تا جایی که می‌توان این استان را به عنوان استان سبز در این بخش معرفی کرد.

دکتر باغستانی تاکید کرد: نظارت بیشتر بر فروشگاه های مجاز عرضه سم نیز در دستور کار است، در بحث آموزش نیز اقدامات آموزشی در راستای ارائه آموزش‌های کاربردی به کارشناسان انجام شده و استان اصفهان در این بخش نیز عملکرد موفقی داشته است.

وی گفت: در زمینه اعتبارات به دنبال حل مسائل هستیم، در شورای مدیران وزارتخانه تمامی مسائل و مشکلات مطرح می‌شود وپیگیر برطرف شدن کمبودها هستیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد: سال گذشته با معضل مگس میوه روبرو بودیم و سال پرکاری در مبارزه با آفات را پشت سر گذاشتیم اما جای خوشحالی دارد که موفق شدیم با تلاش تمامی همکاران در مباحث مختلف به خوبی عمل کنیم و عملکرد درخشانی به ثبت برسانیم.

وی با بیان اینکه تلاش مسئولان استان در مبارزه با آفات قابل ستایش است بیان کرد: بر طبق بررسی‌ها و آمار بدست آمده استان اصفهان در بخش مبارزه با سن غلات رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

باغستانی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، سال آینده در ماه های اردیبهشت و خرداد با کاهش میزان بارندگی نسبت به میزان متوسط روبرو خواهیم شد، این موضوع سیکل زندگی سن را کاهش می‌دهد و بر همین اساس زمان واکنش ما در برابر این آفت نیز کاهش خواهد داشت، بنابراین نیاز به آمادگی بیشتری جهت مقابله با مشکلات احتمالی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایران در مبارزه با سن به عنوان کشور برتر در خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته می‌شود، گفت: در سال زراعی جاری بیشترین میزان تراکم سن را در استان اصفهان خواهیم داشت و از این رو لازم است تمامی مجموعه با تلاشی جهادی وارد میدان شوند تا بتوان با موفقیت این دوره را پشت سر گذاشت، در همین ارتباط لازم است مبارزه با این آفت در مزارع جو با جدیت بیشتری پیگری شود.

در ادامه مهندس محسن کریمیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: این سازمان تمام تلاش خود در راستای مبارزه با انواع آفات را انجام می‌دهد، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام گرفته و اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با رفع محدودیت‌های مالی و تجهیزاتی نیز به جد پیگیر موضوعات هستیم و حداکثر توان خود را برای حل مشکلات خواهیم گذاشت.

مهندس اصغر محسن زاده کرمانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز در ارتباط سن غلات اظهار کرد: هر ساله با برگزاری جلساتی همانند جلسه امروز به دنبال برررسی مسائل و مشکلات و انجام آخرین هماهنگی‌ها برای مبارزه بهتر با یکی از مهم‌ترین آفات غلات یعنی سن هستیم.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای سه شرایط آب و هوایی سرد، معتدل و گرم می‌باشد، افزود: مبارزه با سن گندم در مناطق مختلف و به خصوص مناطق گرمسیری استان از اسفند ماه آغاز می‌شود و تا تیرماه ادامه می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: متاسفانه چند سالی است مشکلاتی در بحث مبارزه با سن در مناطق سردسیر استان ایجاد شده اما با تلاش همکاران در حال برطرف کردن مسائل هستیم.

وی بیان کرد: در مجوع در سال جاری 120 هزار هکتار کشت غلات در سطح استان انجام شده است که نیاز است همتی جمعی در راستای حفاظت از این محصولات در مقابل آفاتی همچون سن صورت گیرد، برنامه ریزی‌های خوبی شکل گرفته و امید است به موفقیت کامل در این بخش برسیم.

در ادامه این نشست مدیر و کارشناسان حفظ نباتات سازمان، چند تن از مدیران شهرستان‌ها و تعدادی از کارشناسان مراکز به بیان مباحث تخصصی در مبارزه با آفات، نظرات، پیشنهادات و مشکلات پرداختند.

 

 

 

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62158

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 175
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 175

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32777945
Visitors بازديد هاي امروز: 5014
Visitors بازديد هاي ديروز: 9261

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/28 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا