ورود |  عضويت|  EN
جمعه 10 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1399/05/21

دومین جلسه ستاد گیاهپزشکی استان


دومین جلسه ستاد گیاهپزشکی استان با حضور ریاست سازمان جهادکشاورزی استان، مدیربت بحران استانداری ...

به گزارش روابط عمومی سازمان ، دومین جلسه ستاد گیاهپزشکی استان با حضور ریاست سازمان جهادکشاورزی استان، مدیربت بحران استانداری ،مدیر حفظ نباتات،مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی،مدیر باغبانی،مدیر زراعت، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان،مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم در سالن شهید دادخواه سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان برگزار شد .

این جلسه با دستور کار ارائه نتایج نمونه های مشکوک به بیماری آتشک درختان میوه  دانه دار شهرستان سمیرم و همچنین ارائه سطوح زیر کشت باغات و همچنین سطوح و مناطق مشکوک به بیماری آتشک و در جهت اتخاذ تصمیم برای پیشگیری و کنترل بیماری مذکور تشکیل گردید.

در این جلسه مهندس افلاکی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با ارائه گزارشی از وضعیت بیماری آتشک در استان گفت:  در سال ۱۳۹۹ ردیابی بیماری مذکور در سطح ۱۵ هزار و ۹۰۹ هکتار آغاز گردیده و همچنان ادامه دارد وی سطح آلوده به بیماری را در استان پانصد هکتار و سطح مبارزه را نیز ۵۰۰ هکتار اعلام نمود افلاکی افزود: شهرستان های آلوده به بیماری مذکور کاشان، نطنز، شاهین‌شهر و میمه، مهردشت نجف آباد و سمیرم می باشد.

وی افزود:  در سال جاری ردیابی کل باغات دانه‌دار استان ،جلوگیری از ورود کندوهای عسل به مناطق آلوده ،صدور اطلاعیه های پیش آگاهی ،برگزاری کلاسهای آموزشی مجازی، مبارزه با بیماری در مناطق آلوده در زمان‌های مقرر و معدوم‌سازی درختان آلوده به در شهرستان سمیرم از اهم فعالیتهای این مدیریت خواهد بود.

 در ادامه جلسه آقای دکتر سماواتیان محقق بخش تحقیقات گیاهپزشکی استان به مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری آتشک اشاره و تاکید کرد: مدیریت تلفیقی بیماری آتشک بر اساس ۵ اصل مهم و تاثیرگذار بر وقوع، گسترش و شدت بیماری استوار است که این پنج اصل عبارتند از :استفاده از پتانسیل های صنعت باغبانی در مدیریت بیماری، جلوگیری از اشاعه عامل بیماری به مناطق عاری از آلودگی، کاهش جمعیت باکتری قبل از باز شدن و تورم جوانه ها و بعد از آن در طول فصل رشد ،جلوگیری از اپیدمی شدن بیماری با استفاده از نرم‌افزارهای پیش آگاهی و سمپاشی های حفاظتی و عدم آسیب به اندامهای گیاهی و حفظ کمیت و کیفیت محصول.

مهندس شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان ضمن تشکر از ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت حفظ نباتات ، از ایشان به عنوان سربازان امنیت غذایی نام برد. ایشان با اشاره به شباهت زیاد بیماریها و راهکارها و پروتکل های فی مابین، استراتژی مدیریت بحران به معنای پیش بینی و پیشگیری را از اهم راهکار ها دانست و گفت باید به کشاورزان اطلاع‌رسانی گردد تا خودشان با توجه به اهمیت خسارات و صدمه وارده به میدان آمده و در این راه کمک نمایند.

 در پایان مهندس مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن تشکر از مدیریت حفظ نباتات و پرسنل خدوم آن به خاطر فعالیت های صورت گرفته در مبارزه با سن ملخ و علف های هرز به اهمیت آفت مگس مدیترانه ای و بیماری آتشک اشاره و تاکید نمود در صورت تدوین طرحی معین و گزارشی جامع امکان جذب اعتبار برای این گونه فعالیتها از محل اعتبارات سازگاری با خشکسالی امکان پذیر می باشد .

 وی تاکید کرد ارتباط با فعالین بخش بسیار مهم است و شاید تنها راهکار بهبود وضعیت بخش کشاورزی باشد و تمامی بدنه کارشناسی سازمان باید در تقویت این ارتباط تلاش نمایند جهت هر فعالیتی اعتقاد باید وجود داشته باشد و قاعده مند شود .درسال جهش تولید باید روی افزایش بهره‌وری ،کاهش مصرف منابع، کاهش ضایعات و سایر موارد که منجر به جهش تولید می‌شود کار کرد.

مرادمند افزود صرفاً نباید پروژه محور بود ،بلکه با اعتبارات موجود می بایست پروژه ها به صورت پایلوت اجرا گردد، وی در خصوص باغات شهرستان سمیرم تاکید کرد وضعیت بیماری آتشک در کمیته کارشناسی بررسی و نتیجه به ستاد گیاهپزشکی استان ارائه گردد و همچنین تاکید نمود روی تغییر ارقام و اصلاح باغات جدید مطالعات ویژه و اقدامات لازم انجام پذیرد .

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62141

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 227
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 227

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32639833
Visitors بازديد هاي امروز: 2217
Visitors بازديد هاي ديروز: 10791

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/10 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا